Otvoreni seminar Izvađeni iz gomile. Neočekivani susreti: “Abandoned Soviet Monuments From the Future That are Not”

– Vježba iz spekulativne analize na objektu “http://www.cracktwo.com/2011/04/25-abandoned-soviet-monuments-that-look.html

Organizacija: Delve – Institute for Duration, Location and Variables, www.delve.hr

Sudjeluju: Ilya Budraitskis, Ana Teixeira Pinto, Milica Tomić, Branimir Stojanović, Andrew Hersher, Antonia Majača, Ivana Bago, Sanja Horvatinčić

Neočekivani susreti bave se fenomenom odgođene publike i načinima na koje se umjetničke forme, prakse i susreti u prošlosti naknadno politiziraju ili depolitiziraju. Serija susreta donosi teze u nastajanju i nacrte mogućih kasnijih formulacija s namjerom komunizacije individualnih istraživanja i interpretacije. Ovogodišnji susret usmjeren je na naoko trivijalan trenutak u povijesti abstraktne modernisticke forme i zamišljen je kao amalgam sata anatomije i psihoanalitičke seanse oko specifičnog objekta – Internetskog linka http://www.cracktwo.com/2011/04/25-abandoned-soviet-monuments-that-look.html.

U maniri viralnih internetskih senzacija, na navedenoj je adresi prezentirana selekcija dekontekstualiziranih i hiper estetiziranih fotografija spomenika jugoslavenskog modernizma posvećenih antifašističkoj borbi tijekom drugog svjetskog rata. Spomenici pritom prolaze kroz proces prijevoda na univerzalni jezik mreže, pojavljujući se isprva pod simptomatično proizvoljnim naslovom “Abandoned Soviet Monuments That Look Like They Are From The Future”. Same fotografije je pak nekoliko godina ranije načinio stanoviti fotograf koji kreće na turneju post-jugoslavenskim krajolicima u potrazi za socijalističko-pitoresknim i pritom ih naziva “Spomeniks” kreirajući hibridnu kovanicu iz forme engleskog plurala i imenice spomenik. Nedugo zatim ove slike i njihovi odbljesci generiraju inflaciju umjetničkih radova koji završavaju u privatnim galerijama, zbirkama i sajmovima umjetnosti, niskobuđetnim filmovima znanstvene fantastike, dizajnerskim razglednicama, pojavljuju se u video spotovima britanskih pop bandova, smanjuju se na prigodnu veličinu za ogrlice i naušnice koje se prodaju u online modnim dućanima, sve do ambicioznih ruinofilskih monografija i projekata umjetnika, arhitekata i istraživača raznih vrsta. Jednostavno rečeno, ‘Spomeniks’ – kako su nazvani prvi put kad se depolitizirajuci zapadni pogled spustio na njih, naglo doživljavaju svoju planetarnu populističku eksploziju.

Ovogodišnji susret bavi se s jedne strane upravo ovim digitalnim i analognim krhotinama te naslov navedenog Internetskog linka čita kao viralni objekt i simptomatično polazište grupne analize oko pojmova: Abandoned, Soviet, From the Future, Monument, Commemoration, Revolution, Depolitization, Aesthtetics, Cosmism, Universal Language, Abstract Form, Universal language.

Istovremeno, a za razliku od trenutno dominantog diskursa oko monumentalne plastike socijalističke apstrakcije koji generira ili konzervatorski impuls ili depolitiziranu folklorističku lijevu melankoliju, otvoreni susret Delve instituta predlaže i propitivanje kanona samog jugoslavenskog apstraktnog modernizma kao univerzalne forme utopije, no ne s pozicije (disciplinirajuće) discipline povijesti umjetnosti niti s pozicije baštinskog aktivizma. Umjesto pridruživanja diskusiji o njihovom emancipatornom političkom značaju postavlja se tako i pitanje o ovim objektima kao okamenjenoj revoluciji odnosno upravo njenoj postrevolucionarnoj i reakcionarnoj formi.

Radi se ovdje prije svega o diskurzivno-metodološkom eksperimentu u kojem konkretnom ‘objektu’ pristupamo kao dokazu, aktantu, i predmetu grupne spekulativne analize.

RASPORED

16.00 Uvod (Delve)
16.15 Ana Teixeira Pinto: Comparative futurology: Cosmism vs. Capitalist Eschatology.
16.45 Ilya Budraitskis: Contradictions of Russian “politics of memory”: The Revolutionary Museum Strikes Back
17.15 Andrew Herscher: The Memory of Politics: Socialist Monuments In Post-(Socialist) Yugoslavia.
17.45 Diskusija
Pauza
18.30 Antonia Majača: Political History of Monument Form – Communist Desires, Capitalist Aesthetics
19.00 Ivana Bago: Post-Yugoslav Memorial Complexes
19.30 Sanja Horvatinčić. Undoing the Cabinet of Socialist Curiosities – The Case of Spomeniks
20.00 Branimir Stojanović: Socialist Modernism – The Prime Form of Counter Revolution?
20.30 Milica Tomić: From Monument to Ruin and Back
21.00 Diskusija

Moderiraju Ivana Bago i Antonia Majača.
Seminar se održava na engleskom i jugoslavenskim jezicima.

+ Preporuka za dodatni program: najnovija umjetnicka produkcija na temu spomenika: 18.12. u 19.00: Projekcija filma Igora Grubicća: ‘Spomenik’ u organizaciji Galerije 90-60-90, Pogon – Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade

više